Erasmus+ 2022-1-HU01-KA121-SCH-000068449 számú pályázat megvalósítása
a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában
A címben jelzett pályázat, a Tempus Közalapítvány támogatásának köszönhetően 2022. június 1-jétől valósult meg az 2021-1-HU01-KA120-SCH-000046681 akkreditációs számú pályázat keretében.
Az öt éves ciklus alatt három időszakra terveztük tevékenységeinket.
Kitűzött céljaink:
- Az oktatási módszerek megújítása és a legjobb gyakorlatok megismerése
- A nem nyelvi tanárok és más alkalmazottak nyelvi készségeinek fejlesztése
A program során a pedagógusok négy szakmai látogatáson vettek részt külföldi intézményekben, 17 munkatárs 20 továbbképzést végzett el. Három csoportban 32 tanuló utazott diákmobilitásra. A kollégák és a gyerekek 7 országban jártak.
A tevékenységek összefoglalása az alábbi táblázatokban láthatóak.
Továbbképzések, tanfolyamok
Résztvevők neve | Helyszín | Továbbképzés címe
|
Fegyvári Edina, tanár | Horvátország/Rovinj | Projektoktatás alkalmazása a tehetséggondozásban: természettudományok, IT, sport és művészet a tehetségazonosítás szolgálatában |
Fegyvári Edina, tanár | Horvátország/Rovinj | Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex 3+T program |
Tarjányi Emőke Klára, tanító | Málta/St. Julian’s | Útmutató az osztálytermi megfigyelések végzéséhez |
Laczkó Anna, Pap-Szigetiné Németh Anikó
tanítók |
Horvátország/Rovinj | Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára |
Garay Krisztina, Kocsisné Püspöky Krisztina | Ausztria/Bécs | Tapasztalja meg Bécset – egy utazás a történelmen és a kultúrán keresztül |
Vajdáné Jandrasits Orsolya, tanár | Horvátország/Rovinj | Kalandra fel! – IKT eszközök használata |
Vajdáné Jandrasits Orsolya, tanár | Horvátország/Rovinj | Kalandra fel! – IKT eszközök használata 2.0 |
Szilvai Bettina, tanár | Németország/München | Premiumkurs Deutsch als Fremsdprache |
Vass-Eysen Ábel, tanító | Horvátország/Rovinj | Kiégés a tanárok körében: Az okok, problémák és megelőzésük módjainak aktív kezelése |
Szalontai Emese, tanító | Horvátország/Rovinj | Játék-kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játéka |
Galik István Zsolt, tanár | Spanyolország/Malaga | STEAM In Education (természettudományos tantárgyak complex tanítása) |
Galik István Zsolt, tanár | Horvátország/Rovinj | Játékosítás a gyakorlatban |
Kalán Andrea, tanító
Kanizsai Anna, iskolatitkár |
Horvátország/Rovinj | Angol nyelvi fejlesztés tanárok és munkatársak számára |
Hatvani Mónika, gyógypedagógus, igazgatóhelyettes | Németország/Lindau | Intensiv Deutschkurs |
Rogicné Stojanovics Rózsa, Kovács Sándor, Máté László
tanítók |
Horvátország/Rovinj | Tanári jóllét (Well-being): tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére |
Szakmai látogatások
Résztvevők neve | Helyszín | Szakmai látogatás irányvonala
|
Antalné Szőke Judit, tanító (angol műveltségterület),
Grasicsné Boda Tímea angol-magyar szakos tanár |
Spanyolország/Malaga | Idegen nyelvtanítás módszertanának fejlesztése |
Wamzer Gabriella Éva, ének-zene szakos tanár, igazgatóhelyettes,
|
Portugália/Braga | Művészetoktatás |
Grasicsné Boda Tímea angol-magyar szakos tanár | Portugália/Braga | Idegen nyelvtanítás módszertanának fejlesztése |
Csoportos diákmobilitások
Résztvevők csoportok | Helyszín | Iskolák, amelyekben a projekt zajlott
|
Német csoport 2023. május
(12 fő és 2 kísérő tanár) |
Spanyolország/Malaga | IES El Palo/Malaca Instituto |
Angol csoport 2023. május
(10 fő és 2 kísérő tanár) |
Spanyolország/Malaga | IES El Palo/Malaca Instituto |
Német csoport 2023. december (10 fő és 2 kísérő tanár) | Lengyelország/Wroclaw | Szkoła Podstawowa nr 66 we Wrocławiu
|
Mik voltak a céljaink a továbbképzéseken és szakmai látogatásokon való részvétellel?
Az intézményben tanító pedagógusoknak fontos, hogy szakmailag folyamatosan fejlődnek, naprakészen ismerjék tantárgyaikat, olyan oktatási módszereket alkalmazzanak, amelyeket a tanulók valós igényeihez igazodnak.
A továbbképzések egy része a digitális oktatásra, a játékos módszertanra, a projektoktatásra, az differenciálási lehetőségekre, mérésekre, illetve a szaktantárgyi oktatásra koncentrálódott. Több képzésen tantárgyközi tudásként megjelent a digitális kultúra, internetbiztonság, a tolerancia, társadalmi befogadás, európai és multikulturális értékek, a fenntarthatóság.
Figyelmet fordítottunk arra, hogy a kollégák szükségleteinek megfelelően olyan továbbképzéseken is részt vehessenek, amelyek középpontjában a tanító, tanár személyiségfejlődése, önértékelése és pozitív megküzdési stratégiák elsajátítása áll. Lényegesnek tartjuk ezt azért is, mert a nevelés-oktatás legfőbb pillére maga a pedagógusegyéniség, jólétük, a kiégés megelőzése záloga a derűs légkör, a gyermeki motiváció megteremtésének, a minőségi munkának.
Két rövid futamidejű pályázat megvalósítása után – amelyekben a tanártovábbképzéseken elsősorban angol nyelvet tanítók, illetve az angol nyelvet jól tudó szaktanárok vettek részt – új elemként lépett be 2023-ban az idegen nyelvi tudást fejlesztő továbbképzéseken való részvétel. Kissé bátortalanul még csak négy kolléga vett részt ezeken a tanfolyamokon, ám – mivel az akkreditációs 5 éves időszakban kell fejlesztéseinket realizálni – már prognosztizálható, hogy 2024-ben minimum tíz munkatárs frissíti fel nyelvtudását és vállalkozik angol, vagy német nyelvtanfolyam elvégzésére. Az idegen nyelvek tudásának szinten tartását több okból tartjuk fontosnak. Részben, mert a diákok nagy része tanul angolul, vagy németül már alsó tagozaton. A tanítók úgy tudnak számukra segítséget nyújtani, ha nem hagyják elsikkadni ezt a kompetenciát. Másrészről sokféle tananyag, szoftver angol nyelvű, illetve több e-mailt is kapunk angol nyelven. S végül, de nem utolsó sorban, nagy hangsúlyt fektetünk a nemzetközi kapcsolatok építésére, mind kollegiális, mind szervezeti szinten. A menedzsment kiemelt feladatának tartja, hogy a tanárok, tanítók önbecsülése eljusson odáig, hogy ne csak kiváló magyar, hanem európai pedagógusnak tartsák magukat. Ennek egyik legjobb gyakorló terepe: kiépíteni és fenntartani a kapcsolatot a továbbképzéseken megismert más országokból származó oktatási szakemberekkel, szervezetekkel.
Említésre méltónak tartom, hogy a 2022-ig megvalósított pályázatokban angol nyelvű továbbképzéseken vettek részt kollégáink, az idén záruló programban német és magyar nyelvű képzéseken is. Ez utóbbi nagyszerű alkalom volt az Erasmus+ programba történő bevezetésbe, hiszen olyan motiváló erővel bírt, hogy a pedagógusok a jövőben idegen nyelvű továbbképzések elvégzésére vállalkoztak.
A szakmai látogatások elsősorban az idegen nyelv tanításában hasznosultak. Iskolánkban az angol nyelvet tanulja a legtöbb tanulócsoport, többen emelt óraszámban. Részben ezért volt kiemelt ez a terület, részben pedig a hosszú távú kapcsolatépítés szempontjából. A bragai iskola a továbbiakban is szívesen látja tanárainkat. Intézményünkben alapfokú művészeti iskola működik. Vezetője megismerhette a portugál művészetoktatási rendszert, ének, zene, dráma órákon vehetett részt, tanulmányozhatta és hasznosíthatja itthon az adaptálható módszereket, feladatokat.
Erasmus+ programjainkat fokozatosan építettük fel. 2023-ban először szerveztünk csoportos diákmobilitásokat. Májusban két csoport utazott Malagára (munkanyelvek: angol, ill. német), ahol két iskola programjaiban is részt vettek. A Malaca Instituto nemzetközi környezetben biztosította a két csoportnak két különböző nyelven a spanyol történelemmel és kultúrával történő ismerkedést. Az IES Palo iskolában a spanyol diákokkal közös tanóráik és szabadidős tevékenységeik voltak.
Decemberben német nyelven beszélő diákcsoportunk egy wroclawi iskolában tanult együtt a lengyel gyerekekkel. Itt sem maradt el a közös sportolás, játék, városi kirándulás.
A gyermekek óriási élményekkel tértek haza, hiszen mindenki először tanulhatott nemzetközi közegben, más ország diákjaival közösen. Beszámolóikban a legtöbben az idegen nyelvtudás fejlődését, az angol vagy német nyelv bátrabb használatát, szociális kompetenciáik (pl. együttműködés, önállóság, mások elfogadása, tisztelete) javulását hangsúlyozták. Sokan megemlítették, hogy kapcsolatot tartanak egy vagy több külföldi diáktárssal. Számtalan jó példát láthattak mind az iskolákban, mind a látogatott országokban a környezetvédelemre, fenntarthatóságra, egészséges életmód megteremtésének lehetőségeire. A diákok nagyra értékelték, hogy megismerhették nemcsak egy-egy ország jellegzetességeit, hanem az ott élő emberek, gyerekek mindennapjaiba is betekintést nyertek, illetve saját országunkról, iskolánkról, diákéletükről tarthattak bemutatót, beszélgethettek. A tanulók egy része céljaként fogalmazta meg a további Erasmus+ programokban való részvételt, középiskola, felsőoktatási tanulmányaiban.
Megemlítem, hogy a kísérő tanárok arról számoltak be, hogy számukra is fejlesztő hatással bírt egy másik ország iskolájának oktatásba történő betekintés. A szervezetek közötti kapcsolatépítésben is gyümölcsözött a csoportos diákmobilitások megvalósítása. A jövőben az IES Palo iskola szakmai látogatásra fogadja tanárainkat.
Előkészületek
A mobilitásokat tervszerű előkészítés előzi meg, amelyben részt vesz a projektmenedzsment, a pályázati koordinátor, az Erasmus-team, és a diákokat kísérő tanárok.
A munkatársak tanulásának esetében irányított felkészülés történt jelenléti műhelymunka formájában, illetve részletes e-mail-es információmegosztással, néhány esetben online megbeszéléssel. A fogadó intézménnyel elsősorban a pályázati koordinátor tartotta a kapcsolatot, egy-két esetben közvetlenül a résztvevő.
A csoportos tanulói mobilitást szülői és diáktájékoztatók megtartásával szerveztük. A szaktanárok az utazásra és az előre egyeztetett programokra való felkészítést végezték, valamint a résztvevőkkel intenzíven gyakorolták az angol, ill. német nyelvet és néhány kifejezést elsajátítottak az adott ország nyelvén.
Utómunkálatok
A pályázat megvalósításában vannak kötelező dokumentációs elemek, mint kérdőív kitöltés, szakmai beszámoló elkészítése. Ezen kívül a projektmendzsment is összeállított egy elégedettségmérő kérdőívet, amelyet minden résztvevő kitöltött.
Mind a felnőtt résztvevőkkel, mind a tanulókkal személyes visszacsatolás is történt beszélgetés formájában.
Munkatársaink saját intézményünk kollektívájával ismertették meg részletesen a mobilitási, továbbképzési tapasztalatukat a két alkalommal szervezett pályázati információs napon. Ezen túl többen hospitálási lehetőséget is biztosítottak kollégák számára.
Más intézményekkel is megismertettük az Erasmus+ programot, illetve megosztottuk saját tapasztalatainkat.
Két óralátogatáson vehettek részt más iskolákban tanító kollégák, amelyeket a továbbképzésen részt vevő pedagógusok tartottak. A projekt koordinátora tájékoztatót tartott számukra.
A mobilitáson részt vevő tanulóink vetítéssel egybekötött élménybeszámolót tartottak évfolyamtársaiknak, illetve az 7. évfolyamon tanulóknak (akik közül várhatóan kikerülnek a további résztvevők).
A fent említett szülői megbeszéléseken kívül, a szülői szervezet három ízben személyes tájékoztatást kapott az Erasmus+ pályázat tevékenységeiről, eredményeiről.
A megvalósítási időszakot folyamatosan áthatotta tapasztalataink terjesztése. A projekt koordinátora több iskolának tartott előadást, konzultációt az Erasmus+ programról, a pályázatírásról, megvalósításáról, tapasztalatainkról. Ez motiváló hatással bírt, hiszen voltak iskolák, amelyek pályázat beadása mellett döntöttek, és erre vonatkozóan is segítséget kértek.
Szoros az együttműködés a szintén akkreditációval rendelkező Kecskeméti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolával. Rendszeresen megosztjuk egymással tapasztalatainkat, segítjük egymást a tervezésben, szervezésben, megvalósításban.
Terveink
A kollektíva motivált és elkötelezett a programban történő ismeretszerzés, fejlődés, kapcsolatépítés iránt. Ezért már folyik a 2023-1-HU01-KA121-SCH-000122876 számú pályázat megvalósítása, valamint 2024 februárjában benyújtottuk a 2024. június 1-jétől megvalósítható pályázatot.
Köszönjük a Tempus Közalapítványnak, hogy támogatta pályázatunkat, amely által nagyszerű fejlődési lehetőséghez jutottak munkatársaink és tanulóink!
A továbbképzéseken, szakmai látogatásokon résztvevők fényképes beszámolóit, valamint néhány tanuló beszámolójából való idézetet az alábbiakban tekinthetik meg.
Hatvani Mónika
igazgatóhelyettes, pályázati koordinátor